Opening Antwerpseweg
Na 1945 kwam er steeds meer verkeer in Nederland. De doorgaande weg van Roosendaal naar Essen zorgde voor groeiende overlast en
onveiligheid op de weg. Er kwamen dan ook plannen voor de aanleg van een nieuwe vierbaansweg die langs het dorp zou lopen. Maar pas eind
jaren 70 werd gestart met concrete plannen voor een omleiding. Op 24 maart 1981 werd de nieuwe weg, met een nieuw grenskantoor, geopend.
Dit is de Antwerpseweg. Bij deze opening blokkeerden boze Nispenaren een half uur lang de weg. Veel vrachtwagens moesten namelijk nog
steeds een stuk door Nispen rijden omdat het oude douanekantoor niet mee verhuisde naar de nieuwe grensovergang. Dat gebeurde pas in
1989. De weg was ruim aangelegd want men verwachtte dat in de toekomst er nog veel meer verkeer over zou gaan rijden. Later bleek dat het
meeste vrachtverkeer langs de A4 en A16 rijdt. Daarom werd in 2012 besloten om de weg om te bouwen tot een ´normale´ tweebaansweg en er
kwamen rotondes in plaats van verkeerslichten.
ER OP UIT
/
BOEKEN
/
WEBSITES
■ Foto’s van de aanleg van de Antwerpseweg en de opening: https://www.heemkundenispen.nl/beeldbanknispen.html
Tijd van televisie en
computer
1950 - heden
Een luchtfoto van Nispen uit 1976. Toen er
huizen werden gebouwd rondom de
Pelikaanstraat en Flamingostraat.
Sindsdien zijn er nog een aantal straten
en huizen in Nispen bijgekomen en is het
dorp groter geworden. Maar
voorzieningen zoals een politiebureau,
postkantoor, bank en een hulpkantoor van
de gemeente (hulpsecretarie) zijn
sindsdien verdwenen. Dat werd allemaal
te duur voor een klein dorp (Foto:
Collectie Heemkundekring de
Heerlijckheijd Nispen).
De aanleg van de Antwerpseweg zorgde
voor grote veranderingen in het landschap
ten oosten van de dorpskern. Oude
structuren in het landschap werden
doorsneden door nieuwe wegen. En er
kwamen verkeerslichten in Nispen.
Inmiddels zijn die al weer een tijd
verdwenen (Foto: Collectie
Heemkundekring de Heerlijckheijd Nispen,
fotograaf C. Uijtdewilligen).