Op zoek Op deze pagina vind je informatie over wat je over Nispen kunt vinden bij de heemkundekring. De heemkundekring verzamelt al meer dan 30 jaar vanalles over de geschiedenis van Nispen. Veel daarvan wordt bewaard in het ErfgoedDepot Nispen. Beeld en geluid De heemkundekring heeft duizenden foto's, tekeningen, kaarten, affiches, ansichten en dia's die betrekking hebben op Nispen en Nispenaren. Het grootste deel van deze afbeeldingen kun je bekijken op de Beeldbank Nispen. Daarover kun je op deze site meer lezen. Maar we hebben nog meer! Zo beschikken we ook over heel veel bidprentjes van personen die in Nispen geboren of gestorven zijn of daar gewoond hebben en tientallen affiches met aankondigingen van activiteiten in Nispen. Je kunt bijvoorbeeld denken aan de opvoering van toneelstukken door Onderling Kunstgenot, voetbaltoernooien, muziekfeesten of tentoonstellingen. Naast afbeeldingen hebben we ook een verzameling korte en langere filmbeelden. Daarop staan onder andere de plaatsing van het kruis op de kerk, het dorp in 1967, beelden van de bevrijding van Nispen in 1944 maar ook de feestelijkheiden ter gelegenheid van 1050 jaar Nispen in 2007. Wij verzamelen eveneens geluidsopnamen. Je moet daarbij denken aan Nispense carnavalsliedjes maar ook interviews met oude Nispenaren. Door hun verhalen kunnen we meer te weten komen of de belevenissen van mensen toen zij nog jong waren. Boeken en tijdschriften De heemkundekring verzamelt boeken waarin iets over Nispen is geschreven of over onderwerpen die voor onze vereniging interessant zijn. Je kunt hierbij denken aan boeken met kaarten zodat je kunt zien hoe het landschap is veranderd, boeken over oude gebruiken en boeken die de geschiedenis van onze streek beschrijven. Daarnaast vind je in onze verzameling uiteraard de boeken die wij zelf hebben uitgegeven zoals onze jaarboeken. En veel tijdschriften en boeken van andere heemkundekringen in West-Brabant. Documentatie In het West-Brabants Archief in Bergen op Zoom worden heel veel documenten bewaard. Het gaat vooral om documenten van de gemeenten in West-Brabant. Maar ook ook om archieven van bedrijven, instellingen, personen en verenigingen. Bij het West-Brabants Archief zijn er speciale ruimtes die geschikt zijn om archieven voor lange tijd goed te bewaren. Onze vereniging beschikt over talloze krantenknipsels, boekjes, clubbladen, folders en nog veel meer! Met behulp van deze documentatie kun je veel te weten te komen over allerlei gebeurtenissen in Nispen en over de geschiedenis van allerlei verenigingen zoals NSV of de KPJ maar bijvoorbeeld ook over carnaval, kindervakantiewerk, de Nispense molen of de Tweede Wereldoorlog. Alle documentatie is opgeborgen in dozen en mappen per onderwerp. Wil je weten waarover wij informatie hebben? Surf dan naar www.heemkundenispen.nl en vervolgens naar het onderdeel Collecties. Voorwerpen In het ErfgoedDepot Nispen maar ook op enkele andere locaties bewaren we voorwerpen die te maken hebben met het verleden van Nispen. Het gaat bijvoorbeeld om speciale borden en glazen die verenigingen in het verleden lieten maken vanwege een jubileum. Maar we hebben ook veel medailles en vaantjes die mensen kregen toen ze deelnamen aan wedstrijden. Zoals bij het handboogschieten van de Nispense schutterij Bouwmans Eendracht of het touwtrekken bij Sociteit People Relax. Ook van winkels die nu niet meer bestaan hebben wij voorwerpen zoals verpakkingsmateriaal of een doosje met KAVEEWEE-sigaren. Aan de Bergsebaan heeft lange tijd een fabriek gestaan waarin deze sigaren werden gemaakt. Naast deze specieke Nispense voorwerpen hebben we ook nog andere zaken in ons bezit. Het betreft bijvoorbeeld kledingstukken van vroeger. Misschien heb je op oude familiefoto’s weleens gezien dat vrouwen vroeger een speciale muts droegen. Onderdelen van Brabantse mutsen die door Nispense vrouwen zijn gedragen worden door ons bewaard. Van alle voorwerpen hebben we foto’s gemaakt en een beschrijving. Ook die zijn via internet te raadplegen. Ga daarvoor naar www.heemkundenispen.nl en vervolgens naar het onderdeel Collecties.
heemkundekring   de Heerlijckheijd Nispen
Contact Contactgegevens