Nispen Feest! In 2007 was het 850 jaar geleden dat de naam Nispen voor het eerst in een schriftelijk bron werd vermeld. Ook bleek dat er al sprake was van ongeveer 1050 jaar bewoning. Daarom was het feest in Nispen en werden er allerlei speciale activiteiten voor jong en oud georganiseerd onder de naam Nispen Feest! Bijzondere activiteiten waren de voorstelling 'Quercus ad Nisipa' over de geschiedenis van Nispen, de estafetteloop naar Tongerlo en de tentoonstelling Nispen Inspireert! Ook de jongeren in Nispen werden regelmatig bij activiteiten betrokken: op sportief gebied bij een toernooi bij NSV en de dikke bandenrace in de dorpskern. Maar ook bij de kunsttentoonsteling in de kerk en de openings- en sluitingsactiviteiten van het feestjaar. ER OP UIT / BOEKEN / WEBSITES ■ Foto’s van de viering van Nispen Feest!: https://www.heemkundenispen.nl/beeldbanknispen.html ■ Over actuele gebeurtenissen in Nispen: www.nispeninfo.nl
heemkundekring   de Heerlijckheijd Nispen
Contact Contactgegevens
Tijd van televisie en computer 1950 - heden
2007
Een bomvolle kerk woonde op 20 januari 2007 de voorstelling ‘Quercus ad Nisipa’ bij. Met deze opvoering werd het feestjaar begonnen. Leerlingen van De Linde waren hierbij actief betrokken (Foto: Collectie Heemkundekring de Heerlijckheijd Nispen).
Ter gelegenheid van Nispen Feest! in 2007 werden een aantal grotere en kleinere activiteiten georganiseerd. Een bijzondere activiteit was een estafetteloop van een aantal inwoners van Nispen naar Tongerlo en terug. Zij liepen daar naar de abdij en krijgen van de abt van de abdij een kopie van de oorkonde uit 1157. In deze oorkonde staat dat de paters van de abdij van Tongerlo de parochie Nispen mochten leiden (Foto: C. Uijtdewilligen).
Voor Nispen Feest! was een speciaal logo ontworpen. Dat was gebaseerd op het dorpswapen van Nispen. Tijdens de braderie in 2007 hadden mensen van het bloemencorso in Zundert dit logo in dahlia's nagemaakt. Evenals als Nispen wordt ook Zundert voor het eerst in de oorkonde uit 1157 genoemd (Foto: Collectie Heemkundekring de Heerlijckheijd Nispen).
heemkundekring   de Heerlijckheijd Nispen
2007
Tweede helft twintigste eeuw 1950 - heden
Nispen Feest! In 2007 was het 850 jaar geleden dat de naam Nispen voor het eerst in een schriftelijk bron werd vermeld. Ook bleek dat er al sprake was van ongeveer 1050 jaar bewoning. Daarom was het feest in Nispen en werden er allerlei speciale activiteiten voor jong en oud georganiseerd onder de naam Nispen Feest! Bijzondere activiteiten waren de voorstelling 'Quercus ad Nisipa' over de geschiedenis van Nispen, de estafetteloop naar Tongerlo en de tentoonstelling Nispen Inspireert! Ook de jongeren in Nispen werden regelmatig bij activiteiten betrokken: op sportief gebied bij een toernooi bij NSV en de dikke bandenrace in de dorpskern. Maar ook bij de kunsttentoonsteling in de kerk en de openings- en sluitingsactiviteiten van het feestjaar. ER OP UIT / BOEKEN / WEBSITES ■ Foto’s van de viering van Nispen Feest!: https://www.heemkundenispen.nl/beeldbanknispen .html ■ Over actuele gebeurtenissen in Nispen: www.nispeninfo.nl